Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Blog poświęcony tematyce Identyfikacji wizualnej
Blog poświęcony tematyce Identyfikacji wizualnej
Customer Experience to suma wszystkich doświadczeń, emocji i przeżyć klienta, jakie wiążą się z daną marką produktu lub firmą. Przedsiębiorstwo jako zespół współpracujących ze sobą systemów, procesów i ludzi, generuje określone zdarzenia, których klient doświadcza.
Zarządzanie doświadczeniami klientów (Customer Experience Management – CEM) jest kolejnym obszarem, którym firmy świadomie zarządzają w celu osiągnięcia większych przychodów lub zmniejszenia kosztów funkcjonowanie organizacji. CEM ma znaczenie zarówno dla branż, które obsługują bardzo liczną rzeszę klientów (B2C), jak również dla sektorów B2B. Z uwagi na to, że usługi i produkty stają się coraz bardziej do siebie podobne (efekt komodytyzacji) to właśnie odpowiednia strategia Customer Experience może budować trwałą przewagę konkurencyjną firm.
Customer Experience to suma wszystkich doświadczeń, emocji i przeżyć klienta, jakie wiążą się z daną marką produktu lub firmą. Przedsiębiorstwo jako zespół współpracujących ze sobą systemów, procesów i ludzi, generuje określone zdarzenia, których klient doświadcza. Suma interakcji klienta z tymi zdarzeniami buduje w nim skojarzenia oparte na wspomnianych przeżyciach i emocjach. W ten sposób kształtuje się „doświadczenie klienta” czyli Customer Experience. Na ogólne CX składają się doświadczenia klienta związane z różnymi punktami styku pomiędzy nim a firmą, czy marką produktu.
Pojęcie Customer Experience staje się w Polsce coraz bardziej popularne, jednak na razie trudno jest znaleźć jego szczegółową definicję. W wolnym tłumaczeniu oznacza ono po prostu doświadczenie klienta. Rzeczywiście, zgodnie z pionierskimi wydawnictwami zagranicznymi można Customer Experience określać jako sposób postrzegania przez klienta interakcji, która dokonuje się między nim, a jego dostawcą (sklepem, punktem usługowym etc.). Na takie doświadczenie składa się wiele elementów – cena, obsługa, dostępność, możliwość kontaktu, uczciwość, rzetelność i wiele innych, w zasadzie indywidualnych dla każdego klienta.
Warto pamiętać też o czymś teoretycznie banalnym, a o czym czasem sprzedawcy zdają się zapominać – klienci mają swój rozum. Wiedzą, czego szukają, do czego potrzebują danej rzeczy lub usługi i dobrze zdają sobie sprawę z tego, jak o siebie zadbać. To ważne, bo pominięcie tego „szczegółu” może sprzedawcę bardzo drogo kosztować. Nigdy nie należy zatem dokonywać zmian w regulaminie sklepu czy też usiłować wmówić klientowi, że źle go zinterpretował.
O Customer Experience, czyli doświadczeniu klienta z daną firmą można dbać lub nie, korzystać z niego lub go nie zauważać. Bez względu na to, jak się do niego podchodzi, ono istnieje i rozwija się wraz z rozwojem firmy i zwiększaniem się liczby klientów.