Projektowanie logotypu część II

Projektowanie logotypu część II

Podstawowym zadaniem logotypu jest odróżnienie usług i produktów danego podmiotu od konkurencji. Logotypy często rejestrowane są jako znaki towarowe. W zależności od przyjętego ujęcia logotyp może składać się z: samego symbolu graficznego (godła, sygnetu), symbolu i nazwy lub samej nazwy (ponadto może zawierać inne elementy, dla przykładu slogan). Wówczas pojęcie to traktuje się jako synonim terminu logo. wyłącznie samej nazwy i być tym samym literniczą częścią znaku firmowego/towarowego.

W poprzednim poście opisywaliśmy proces przygotowywania się do projektowania loga. Tym razem pokażemy jasno i prosto – jak naprawdę przebiega kreowanie logotypu dla danej marki.

 

Przypominając garść terminologii: Logotyp to termin rozpoznawalny od początku XIX wieku jako forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca markę, firmę, agencję, organizację, produkt, usługę, przedsięwzięcie, imprezę oraz każdy inny rodzaj aktywności gospodarczej lub społecznej.

Podstawowym zadaniem logotypu jest odróżnienie usług i produktów danego podmiotu od konkurencji. Logotypy często rejestrowane są jako znaki towarowe. W zależności od przyjętego ujęcia logotyp może składać się z: samego symbolu graficznego (godła, sygnetu), symbolu i nazwy lub samej nazwy (ponadto może zawierać inne elementy, dla przykładu slogan). Wówczas pojęcie to traktuje się jako synonim terminu logo. wyłącznie samej nazwy i być tym samym literniczą częścią znaku firmowego/towarowego.

 

Definicji drugiej często towarzyszy stwierdzenie, że logotyp należy bezwzględnie traktować jako część logo; z punktu widzenia etymologicznego termin logo stanowi jednak skróconą formę wyrazu logotyp. Ujęcie specjalistyczne, czyniące rozróżnienie między tymi określeniami, wykazuje zatem paradoks, w którym pojęcie logo wywodzące się od logotypu, staje się dla niego nadrzędne. Ponadto niekiedy spotyka się mylną etymologię określającą logotyp jako rezultat zestawienia logo z przyrostkiem -typ pochodzącym od terminu typografia.

 

Jeśli jesteśmy przygotowani, wiemy czego chcemy i chociaż mgliście jesteśmy w stanie o swoich potrzebach i wyobrażeniach opowiedzieć grafikowi… to jesteśmy dokładnie w połowie drogi do sukcesu 🙂

Po rozmowie z projektantem, stworzy on dla nas kilka wersji, propozycji tego, co usłyszał od nas. Możliwe, że będzie miał jeszcze dodatkowe pytania, doda swoje sugestie, lub skutecznie przekona nas, że pewne pomysły i idee w naszej branży nie sprawdzą się. Tak czy inaczej, otrzymamy kilka (zależy to od początkowych ustaleń i zapisów w umowie) propozycji spośród których powinniśmy umieć wybrać jedną/dwie i na nich się skupić w dalszej części projektowej. Oczywiście możemy przesłać uwagi w stylu “poproszę kształt z pierwszego i font z trzeciego wariantu”, jednak musimy mieć na uwadze, że nie zawsze będzie to wyglądało dobrze. Dlatego też w pewnych kwestiach dobrze jest zdać się na grafika i jego poczucie estetyki i przede wszystkim – doświadczenie! W końcu to on jest tu specjalistą i stworzył w swojej karierze X kreacji.

Po akceptacji finalnej wersji powinniśmy otrzymać w mailu lub na nośniku kilka wersji naszego loga – po pierwsze wszystkie odsłony muszą być zapisane w formatach wektorowych! Bez nich nie wydrukujemy wizytówek, plakatów czy ulotek – nasze logo będzie w złej jakości i będzie wyglądało na “spikselowane” i poszarpane. Pliki eps, ai, pdf lub cdr będą jak najbardziej pożądane. Dodatkowo, jeśli potrzebujemy, grafik prześle nam także wersje do internetowego użytku – rastrowe pliki jpg, png (bez tła) – które będziemy mogli wykorzystać we wszelkich social media lub w reklamach GoogleAds czy nawet na swojej stronie www.