Spójna identyfikacja wizualna

Pojęcie identyfikacji to temat rzeka, na który można napisać książki. Co chwila powstają nowe znaki, słyszymy o kolejnych rebrandingach wielkich firm, czy o wizualizacjach firm przeróżnej maści. Niestety, niewiele firm zdaje sobie sprawę z potencjalnego zagrożenia jakie niesie pozorne “ot, zmieńmy sobie logo!” lub stworzone zostaje coś, co nie jest ani użyteczne, ani spójne z marką, ani tym bardziej ładne. Wynika to po części z mylnego założenia, że potencjalny klient skojarzy zmianę loga pozytywnie

– bardzo często, klienci wręcz nie są zadowoleni z nowych identyfikacji, bo byli przywiązani do starego wyglądu, kojarzyli go i utożsamiali się z taką a nie inną koncepcją.

Dobra identyfikacja to inwestycja, a nie wydatek

– taki cel powinien przyświecać każdemu, kto chce dobrej jakości identyfikację, które nie będzie się potem wstydzić.

Jak zatem spojrzeć na identyfikację wizualną, żeby nie żałować wydawanych na nią pieniędzy? Najlepiej właśnie z perspektywy korzyści, które ma ona przynieść przedsięwzięciu

Wyróżnienie. To jest chyba logiczne

– tworzymy coś nietuzinkowego, świeżego i ciekawego by wyróżnić się na tle innych firm z naszej branży. Jest to podstawowa korzyść.

Dobre wrażenie

– wiadomo nie od dziś, że ludzie kupują oczami. To, jak wygląda produkt lub usługa, jak całość jest opakowana i zaprezentowana na stronie internetowej, ma znaczący wpływ na to, czy potencjalny klient skorzysta z naszej firmy, czy też wybierze konkurencję.

Dobrą, estetyczną i spójną identyfikacją na pewno zyskuje się w oczach potencjalnego klienta, ponieważ profesjonalny system wizualny wzbudza zaufanie do marki. Jest on także zalążkiem do budowy naprawdę silnego wizerunku, który przekłada się m.in. na satysfakcję (i pieniądze) odbiorców. Trzeba też wspomnieć, że solidnej marce ludzie są w stanie wiele wybaczyć. I chociaż na poczucie tej solidności wpływa nie tylko obraz, to prawidłowo użytkowana, profesjonalna identyfikacja wzmacnia wizerunkowy przekaz.
Oszczędność.

Wbrew pozorom nie chodzi tu o oszczędzanie na jakości brandingu czy loga! Spójny i dobrze zaprojektowany system wizualny to gwarancja oszczędności czasu jak i pieniędzy. Posiadając określone zasady posługiwania się znakiem i jego „rozszerzeniami”, można szybciej przygotowywać materiały do eksploatacji. Również ich rozwijanie, czy kreowanie nowych odbywa się efektywniej, niż w sytuacji gdy posiada się tylko logo (choćby najlepsze) i nie wiadomo co z nim zrobić. Mając jednoznaczny zestaw wytycznych nie jest się też skazanym na usługi jednej agencji/jednego projektanta, który opracował koncepcję (a jej zasady zachował dla siebie), ale można w przyszłości wybierać korzystniejsze oferty współpracy.