Social media - czy zawsze są konieczne?

Social media – czy zawsze są konieczne?

Nie będziemy się rozwodzić nad szczegółowymi statystykami użyteczności poszczególnych mediów, jednak w ostatnich miesiącach w sieci pojawiło się wiele raportów i artykułów podsumowujących oraz opisujących działania w mediach społecznościowych w 2017 roku, a także tych zawierających prognozy i trendy na rok 2018. Z nich dowiadujemy się między innymi, że „rok 2017 był rokiem Instagrama, a Facebook znalazł się na pierwszym miejscu wśród najszybciej rozwijających się platform społecznościowych i przekroczył liczbę 2 miliardów użytkowników. Rok zaś 2018 jest rokiem wideo i mobile, a wsparcie chatbotów w obsłudze klienta w social mediach stanie się powszechną praktyką.

Tyle w teorii, jak jest w praktyce?

Podczas szkoleń, konferencji wielu przedsiębiorców bezpardonowo przyznaje się, że dane społecznościówki posiadają tylko po to, by od czasu do czasu napisać “coś” (owo “coś” w praktyce oznacza przeważnie cokolwiek, nie do końca przemyślanego, byle było widać jakikolwiek ruch w sieci i nie sprawiać wrażenia, że firma została zamknięta) Co więcej, taką aktywność uważają już za “bycie” w sieci i oczekują rezultatów w postaci pozycjonowania.

Jest to oczywiście bujda i pobożne życzenie nie do końca zorientowanych dyrektorów, którzy pod tym względem zapadli w sen zimowy, gdzieś w okolicach roku 2006. Dlatego też tak ważne jest, by, nie bać się pytać czy zwracać po pomoc do specjalistów.

media społecznościowe to wszelkie technologie internetowe i mobilne, które umożliwiają użytkownikom wymianę informacji, wiedzy, opinii w czasie rzeczywistym. Jest naprawdę wiele możliwości wykorzystywania kanałów social media, od promocji firmy i jej produktów po pozyskiwanie finansowania na jej rozwój. Przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują media społecznościowe do:

– Reklamowania produktów lub usług
– pozyskiwania partnerów biznesowych
– obsługi klienta w czasie rzeczywistym
– budowania świadomości marki
– rekrutacji pracowników

I o ile, jako firma nie mamy potrzeby, chęci, umiejętności, zamysłów do wyżej wymienionych, należy się dobrze zastanowić czy w ogóle w takim razie social mediów potrzebujemy. Czy nie lepiej np. Zainwestować w dobrze zaprojektowaną stronę internetową samą w sobie, pozycjonowanie, czy choćby w ciekawy i nietuzinkowy projekt ulotek? Czy naprawdę, jako firma produkująca metalowe złączki do silników wysokoprężnych, potrzebujemy instagrama, facebooka, linkedin’a, snapchata, google+, pinteresta na raz?

Wiadomo, że założenie takich kont to chwila, wrzucenie ikonek na stronę www – także. Jednak prowadzenie takich profili, umiejętne pisanie tekstów, dobór (nie skradzionych z Google’a!) fotografii to temat, niestety – dla specjalisty. Przynajmniej, jeśli wiążemy z taką działalnością jakieś nadzieje i oczekiwania w kwestii pozycjonowania czy budowania rzetelnie marki.