Projektowanie księgi znaku

Rebranding - kiedy zmieniać swoją markę?
Rebranding – kiedy zmieniać swoją markę?
27 sierpnia 2019
Projektowanie księgi znaku

Projektowanie księgi znaku

Wbrew pozorom skuteczne projektowanie księgi znaku, która będzie faktycznie służyła marce wcale nie jest proste. Składa się na to kilka istotnych czynników, jak choćby rozumienie pojęcia księgi znaku czy rozumienie samego zaprojektowanego logo. Nie jest na pewno tak, że jest to tylko i wyłącznie pdf, który należy odhaczyć z listy i o nim nie myśleć. Wręcz przeciwnie – powinniśmy dobrze przemyśleć zasadność i układ księgi znaku naszego znaku graficznego.

Najprościej rzecz ujmując, księga znaku to zbiór zasad według których można i należy stosować zaprojektowane logo. Znajdują się tu także zasady projektowania i wyglądu takich materiałów jak koperty, papier firmowy, czy wizytówki. Dodatkowo, wedle potrzeb, grafik może także zawrzeć tu projekt takich gadżetów jak kubki, torby prezentowe, teczki ofertowe, smycze, długopisy, notesy, okładki brulionów, koszulki etc.

Osobną częścią księgi znaku są zasady typograficzne – tj. używane, rekomendowane i dopełniające fonty, ich kolorystyka oraz odmiany krojów, które są polecane do codziennego użytku. (To, czy dana firma akurat takich czcionek używa potem np w korespondencji mailowej czy dokumentach, to inna para kaloszy… 🙂 )

Do tego wszystkiego mamy jeszcze informacje o użytej kolorystyce – głównych i uzupełniających kolorach, a także ich wszystkie kody – RGB, CMYK, HEX, PANTONE.

Znaczące jest logiczne i konsekwentne ułożenie elementów księgi znaku, toteż, na pierwszym miejscu powinniśmy zająć się logotypem. Na pierwszych stronach powinien się znaleźć spis treści, a następnie sam opis logotypu wraz z polem ochronnym.

Pole ochronne to wyznaczone, najczęściej przez osobę projektującą logo, na bazie graficznej zmiennej, pole wokół krzywizny loga, które nie może być w żaden sposób naruszone. Gwarantuje to czytelność oraz poprawność odbioru zaprojektowanego loga.

Na następnych stronach, powinniśmy znaleźć, w zależności od samej konstrukcji logotypu, wersje monochromatyczne, kolorystyczne oraz wersje geometryczne (pionowe, poziome lub wersje skrócone, które są ostatnio przydatne, w kontekście responsywności oraz w przypadku bardzo skomplikowanych logotypów)

Kto będzie korzystał z takiej księgi znaku? Zewnętrzne firmy zajmujące się projektowaniem graficznym lub kształtowaniem marki, agencje reklamowe, architekci, firmy zajmujące się projektowaniem opakowań itd. Natomiast wewnątrz dużej firmy korzystać z takich wytycznych mogą graficy, dział public relations, dział sprzedaży, marketingu, HR i wiele więcej.