Dlaczego klienci porzucają zakupy w sklepach online?

Dlaczego klienci porzucają zakupy w sklepach online?

Badania pokazują, że aż 7 na 10 użytkowników e-sklepów nie finalizuje swoich zamówień. Wydawać by się mogło, że kiedy klient sklepu internetowego doda wybrane produkty do koszyka finalizacja transakcji jest już tylko formalnością. Dlatego właściciele sklepów internetowych nie mają świadomości tego, jak dużo przez to tracą.

Badania pokazują, że aż 7 na 10 użytkowników e-sklepów nie finalizuje swoich zamówień. Wydawać by się mogło, że kiedy klient sklepu internetowego doda wybrane produkty do koszyka finalizacja transakcji jest już tylko formalnością. Dlatego właściciele sklepów internetowych nie mają świadomości tego, jak dużo przez to tracą.

 

Proces zamówienia to jeden z najważniejszych elementów w każdym sklepie internetowym, którego prawidłowa budowa może znacząco wypłynąć na zwiększenie zysków, decydując ostatecznie o sukcesie serwisu www. Przemyślany układ oraz projekt koszyka zwiększa ilość dokonywanych transakcji i czyni proces kupowania przyjemniejszym dla klienta. Poniżej przedstawione zostaną najczęstsze powody porzucania koszyka zakupowego oraz kilka praktycznych rad, jak można temu zapobiec.

 

Jakie są powody porzucania koszyków zakupowych?

 

Po pierwsze: brak możliwości zakupu produktów bez zakładania konta.
Konieczność zakładania konta może być dla użytkowników poważną barierą. Sama myśl o długim formularzu, w którym trzeba podać mnóstwo danych często skutecznie zniechęca do kontynuowania zakupów. Klienci boją się rejestracji w sklepie także ze względu na ryzyko spamu.

 

Po drugie: Zbyt skomplikowany proces składania zamówienia.
Zbyt duża ilość kroków dzieląca użytkownika od finalizacji transakcji jest częstym powodem porzucania koszyka. Istotne jest, aby maksymalnie ograniczyć ilość pól w formularzu zamówienia. To czy skuteczniejszy w konkretnym przypadku będzie formularz jedno czy wielostronicowy uzależnione jest tak naprawdę od branży, w jakiej działasz. W przypadku drogich produktów klienci są bardziej skłonni do wypełnienia wieloetapowego formularza ponieważ z każdym kolejnym krokiem mogą zdobywać większe zaufanie do sklepu. W przypadku tańszych towarów znacznie lepiej postrzegany jest krótki, jednoetapowy formularz.

 

Po trzecie: Brak jasnych informacji o warunkach i kosztach dostawy.
Aż 55% użytkowników e-sklepów ma problem z dotarciem do interesujących ich informacji. Większość porzuceń koszyka dotyczy sytuacji, gdy klient dopiero na ostatnim etapie składania zamówienia dowiaduje się o kosztach wysyłki. Brak jasnej informacji niekorzystnie wpływa na wizerunek sklepu. Wszelkiego rodzaju ukryte koszty nie tylko powodują rezygnację z rozpoczętych już zakupów, ale często wręcz w ogóle z oferty sklepu, także w przyszłości.

 

Po czwarte: Zbyt długi czas oczekiwania na dostawę.
Jak pokazują badania dla większości użytkowników e-sklepów jedną z ważnych zalet tej formy realizacji zakupów jest oszczędność czasu. Nic więc dziwnego, że e-klienci liczą na szybką realizację swojego zamówienia. Jeśli czas dostawy nie jest określony lub jest zbyt długi porzucają oni koszyk i przechodzą do konkurencji. Dobrą praktyką jest pokazywanie aktualnych stanów magazynowych, co w niektórych przypadkach może też stanowić motywację do szybszego podjęcia decyzji zakupowej.