Brandbook i jego składowe

Brandbook i jego składowe

O brandbookach można napisać bardzo dużo - w zależności od przyjętych standardów w danej firmie mogą być bardzo rozbudowane, lub podstawowe, zawierające tylko najważniejsze informacje, charakteryzujące daną markę.

O brandbookach można napisać bardzo dużo – w zależności od przyjętych standardów w danej firmie mogą być bardzo rozbudowane, lub podstawowe, zawierające tylko najważniejsze informacje, charakteryzujące daną markę.

 

Brand book, czy też po prostu księga znaku, jest dokumentem wyznaczającym, w jaki sposób należy za pomocą identyfikacji wizualnej marki komunikować się z klientami, partnerami biznesowymi czy wewnątrz firmy.

 

Identyfikacja wizualna firmy to kompleksowe podejście do budowania świadomości marki. Aby firma była dobrze znana na rynku potrzebne jest jak najczęstsze i jak najlepsze jej prezentowanie. Firmy używają do tego elementów symboliki: nazwy i logo.

 

Życzeniem każdego menedżera jest, aby firma była powszechnie znana oraz aby jej wizerunek był lepszy od konkurentów. Unikalny wizerunek odróżnia firmę od konkurencji oraz prezentuje jej indywidualny styl i charakter, informuje, czym się zajmuje i co wyjątkowego oferuje klientom. Identyfikacja wizualna firmy to kompleksowe podejście do lansowania firmy. Cechą opracowań jest ich trwałość. Raz zrealizowane opracowanie jest przez firmę stosowane latami.

 

Funkcja brand booka to instrukcja dla grafików, project managerów, osób odpowiedzialnych za kanały social media, czy zewnętrznych firm marketingowych, dzięki której nie zbłądzimy, przygotowując elementy identyfikacji wizualnej marki. To też gwarancja spójności i ciągłości w działaniach – nie tylko marketingowych, ale i wszelkich formach graficznych, jak grafiki na social media, banery adwords czy elementy strony internetowej.

 

Ważnym elementem brand booka jest kolorystyka. Ma ona ogromne znaczenie dla identyfikacji wizualnej i musi być ściśle przestrzegana. Warto pamiętać, że nawet niewidoczna dla laika zmiana odcienia w jednym z kluczowych kolorów identyfikacji wizualnej, może sprawić, że jej odbiór przez klientów będzie inny. Profesjonalny brand book zawiera również rodzaje i charakter krojów pisma, zalecaną minimalna wielkość ekspozycji logo oraz wersje alternatywne znaków.

W najbardziej zaawansowanych księgach identyfikacji wizualnej znajdują się również opisy, procedury realizacji zamówień wraz z pełną dokumentacją, a także historią i wizją przedsiębiorstwa, na którego temat traktują.