Reklama display a reklama natywna

Reklama display a reklama natywna

Reklama display to reklama wyświetlana na ekranie naszego komputera, ale także tabletu lub smartfona. Ten rodzaj możliwości reklamowych powstał w latach dziewięćdziesiątych, gdy zaistniały możliwości techniczne dla wyświetlania reklam graficznych.

Reklama display to reklama wyświetlana na ekranie naszego komputera, ale także tabletu lub smartfona. Ten rodzaj możliwości reklamowych powstał w latach dziewięćdziesiątych, gdy zaistniały możliwości techniczne dla wyświetlania reklam graficznych. Jest to więc jedna z najstarszych form marketingu internetowego obok e-mail marketingu. Z biegiem czasu pojawiało się ich wiele form oraz wielkości. Ich natłok i rosnące wymiary w pewnym momencie zaczęły irytować użytkowników, a po pewnym czasie w ogóle przestali oni zwracać na nie uwagę. Co za tym idzie drastycznie spadł CTR takich reklam – do 0,05 procenta. Żeby uzyskać jedno kliknięcie, należy daną reklamę wyświetlić aż 2000 razy.

 

Jakie są najpopularniejsze typy displayowej reklamy w internecie?

Najstarsze i nadal popularne formy reklamy graficznej to baner, billboard, skycraper, button, box.Niektóre z tych typów reklamy graficznej mogą być statyczne, animowane lub pływające czyli widoczne w tym samym miejscu mimo przewijania strony. Część z nich ma formy rozwijane – po najechaniu myszką na reklamę rozwija się jej dalsza część.

Nowsze formy reklamy typu display w internecie to pop-up, pop-under, top layer, tapeta, superstitial.

 

Plusem reklam graficznych jest to, że z całą pewnością są zauważane przez internautów, często przez swój duży format. Pozwala to na umieszczenie ciekawych graficznie projektów, zdjęć, animacji czy video. Reklama display daje więc możliwość wykazania się kreatywnością. Jej częste wyświetlenia znacząco poprawiają też znajomość marki. Jest to bardzo ważne nie tylko dla kampanii wizerunkowych, ale także dla kampanii sprzedażowych konkretnych marek czy produktów. Minusem reklam displayowych jest ich ingerencja w czynności internautów.

 

Reklama natywna to rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki i standardów edytorskich. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamowych nie ma charakteru inwazyjnego, lecz jest naturalnie wkomponowana w treść, jaką przegląda i sam sobie wybiera użytkownik. Z reklamą natywną mamy do czynienia na przykład wówczas, gdy promocja produktu bądź usługi w artykule prowadzona jest z użyciem technik stosowanych przy tworzeniu tradycyjnych treści prasowych.

Realnymi przykładami reklam natywnych są:

  • artykuły sponsorowane i posty sponsorowane na Facebooku i innych social media
  • treści video
  • reklama tekstowa we wszelkiego rodzaju gazetach
  • lokowanie produktów
  • content marketing

 

Łączy je jedno: takie reklamy nie są irytujące. Nie wyskakują nagle, nie migają, nie przesuwają się wraz z przewijaniem strony, nie są nachalne ani krzykliwe kolorystycznie. Do ich zauważenia potrzeba albo wprawnego oka, albo po prostu przeczytania treści, jakie zawierają.

Dodatkowo, reklama natywna ma jedną, zasadniczą zaletę (tzn o ile wykorzystamy jej potencjał i dobrze przemyślimy to, co chcemy w takowej umieścić 🙂 ) – pojawia się w formie TREŚCI. O ile emisja każdej reklamy banerowej może się skończyć po kilku tygodniach czy miesiącach, o tyle odpowiednio przygotowane i wprowadzone treści zostają w sieci o wiele dłużej.