Naming - tworzenie nazw firm i marek

Naming – tworzenie nazw firm i marek

Naming to dział marketingu zajmujący się tworzeniem nazw firm, usług, produktów. Osoba odpowiedzialna za ten etap brandingu ma za zadanie opracować nazwę chwytliwą i łatwą w zapamiętaniu. Fachowe opracowanie nazwy ma na celu zwiększenie sprzedaży jak i lepsze dotarcie i utrwalenie się w umyśle konsumenta. Dział ten często kojarzony jest z copywritingiem, choć są to dwie oddzielne dziedziny, wykorzystywane jednak w wielu przypadkach w tych samych projektach i przez te same osoby.

Naming to dział marketingu zajmujący się tworzeniem nazw firm, usług, produktów. Osoba odpowiedzialna za ten etap brandingu ma za zadanie opracować nazwę chwytliwą i łatwą w zapamiętaniu. Fachowe opracowanie nazwy ma na celu zwiększenie sprzedaży jak i lepsze dotarcie i utrwalenie się w umyśle konsumenta. Dział ten często kojarzony jest z copywritingiem, choć są to dwie oddzielne dziedziny, wykorzystywane jednak w wielu przypadkach w tych samych projektach i przez te same osoby.

 

Adekwatna nazwa firmy wywołuje w odbiorcach określone emocje i skojarzenia, wpływające na wyobraźnię i determinujące ich finalne decyzje. Reguły i zasady tworzenia nazw bywają skomplikowane, jednak warto zadać sobie trochę trudu i spróbować, chociażby pierwsze pomysły – wymyślić samemu.

Na rynku w każdej branży można znaleźć dziesiątki dobrych firm, których nazwy nie kojarzą się zupełnie z niczym, bądź nazwane po prostu… kiepsko. Są i takie, które przy najbardziej wyszukanych nazwach i po setkach rebrandingów i tak nie będą w stanie się wybić i odnieść sukces.

Co jest więc najważniejsze przy wymyślaniu nazwy dla marki?

 

Najprościej jest stworzyć bazę wyrażeń, które określają branżę firmy, oraz słowa, których chcemy po prostu użyć. Warto tu także zaczerpnąć słów z języka angielskiego – może się okazać, ze najprostsze pomysły będą tymi najlepszymi. Taka baza słów będzie potem także świetną formą weryfikacji słów kluczowych, przy projektowaniu strony www. Dodatkowo, warto zastanowić się kim są potencjalni klienci powstającej marki – w jakim przedziale wiekowym, regionalnym czy są to firmy, czy klienci indywidualni.

 

Nie bez znaczenia jest także dostępność domen internetowych – w końcu, po stworzeniu nazwy, pewnikiem będziemy chcieli także stworzyć stronę www, której adres będzie tożsamy z nazwą, ergo, łatwy do zapamiętania, bez notowania czy łamania sobie języka.

 

Dobra nazwa to wizytówka, która niejednokrotnie decyduje o zainteresowaniu ofertą naszej firmy i powodzeniu kontaktu z klientem. Już te dwa argumenty sprawiają, że jej wybór nigdy nie powinien być kwestią przypadku.

 

Tworzenie nazwy to proces, który za każdym razem przebiega odmiennie. Mimo specyfiki poszczególnych realizacji można jednak wyróżnić kilka etapów, zapewniających sukces działania. Stworzenie dobrego sloganu wymaga odpowiedniego podejścia uwzględniającego cele, specyfikę firmy i jej profil wizerunkowy, a sam proces kreacji jest złożony i wymaga czasu oraz umiejętności kreatywnych.